• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Korten på bordet. Vad borde vara min plan framåt?

Conrad

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
16 Januari 2019
Meddelanden
181
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Har haft dubbla inkomster (varav en uppsägningslön) senaste året och kunnat sänka min skuldbörda från cirka 880 000 till cirka 700 000 (som syns på UC).
Det är givetvis skönt att ha minskat skuldbördan, men samtidigt känner jag en stress över att jag fortfarande har så sjukt mycket lån. Men, men, nu måste jag utgå från läget just nu och ta tag i budget osv.
Min slutlön betalas ut nu i januari och den blir bra, sedan blir det tuffare.
Skulle verkligen behöva lite pepp och idéer om hur jag ska hantera de närmaste månaderna.

Min UC just nu är 1,9 (var under 1 ett tag, men sen dök en avbetalningskredit och ett kreditkort upp på UC). Planen är att slutbetala och avsluta kreditkortet från PFC nu i januari.

Min årsinkomst 2022 var 416 000 (underskott 65 000), i år kommer den att landa på cirka 650 000.
3 FF (den tidigaste går ut den 16 april)
Lån/krediter som syns på UC just nu:
Marginalen 349 000 Ränta 7,27 3800 per månad
DNB 231 500 Ränta 6,9 2100/månad
Ikano 119 000 Ränta: 8,19 2800/månad
PFC kredit 5000 Typ 100/månad
Avbetalning Qliro 11 000 600/månad

Utanför UC:
Fairlo 30 000 700/månad
Lån privatperson 50 000 (ingen ränta, betalar när jag kan, men några tusenlappar varannan månad)

Totalt betalar jag cirka 10 000 i lån varje månad och jag skulle behöva komma ner till 7 500 max för att det ska bli hållbart när jag går på pappaledighet senare i vår.
Min plan just nu är att söka samlingslån på 150 000 för att samla Ikano/Fairlo/Qliro. Det skulle jag egentligen behöva göra från februari, men kan nog hålla ut en eller ett par månader till (de skulderna kan nog minska med 15 000 också sammanlagt). Jag är medveten om att Ikano är bra med rak amortering, men framåt så behöver jag främst minska månadskostnaden ganska rejält. Det andra får tyvärr bli sekundärt.

Samtidigt så skulle jag helst av allt vänta med att göra en ansökan till min nya inkomst syns. Tror ni att det skulle vara möjligt att samla 600 000 på ett ställe?
Tänker jag rätt?

Andra idéer/förslag?

Tacksam för all hjälp.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JockeMan87

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
19 November 2020
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Mitt absolut viktigaste tips är att hålla nere utgifterna.
Jag kör en Google sheets med alla fasta och rörliga utgifter den kommande månaden, intäkter och sedan hur mycket "fickpengar" jag ska ha.
Resten går till sparande och tidigare avbetalningar på lån.

När jag hade hållit på med detta ett tag så blev det nästan som en sport att försöka minska kostnader på saker.
Äter t.ex. riktigt bra för ca 1200kr per person och månad (jag och sambo).

Direkt när lönen kommer in varje månad så sätts "budgetplanen" i verket och sparpengarna skickas över till Avanza.
Detta har gjort att jag tidigare kunde betala av ca 30k per månad på lån och numera sparar 30k per månad.

Det är bara att höra av sig om du behöver tips på hur du ska utforma budget eller tips på hur du kan äta billigt osv.

Lycka till!
 

Conrad

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
16 Januari 2019
Meddelanden
181
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Mitt absolut viktigaste tips är att hålla nere utgifterna.
Jag kör en Google sheets med alla fasta och rörliga utgifter den kommande månaden, intäkter och sedan hur mycket "fickpengar" jag ska ha.
Resten går till sparande och tidigare avbetalningar på lån.

När jag hade hållit på med detta ett tag så blev det nästan som en sport att försöka minska kostnader på saker.
Äter t.ex. riktigt bra för ca 1200kr per person och månad (jag och sambo).

Direkt när lönen kommer in varje månad så sätts "budgetplanen" i verket och sparpengarna skickas över till Avanza.
Detta har gjort att jag tidigare kunde betala av ca 30k per månad på lån och numera sparar 30k per månad.

Det är bara att höra av sig om du behöver tips på hur du ska utforma budget eller tips på hur du kan äta billigt osv.

Lycka till!
Tack, mycket bra tips. Jag försöker att redan nu se över vad jag faktiskt lägger pengar på och vet att jag kan dra in på alkohol, bredband, elförbrukning, färdigmat, streamingtjänster och lite annat. Kan säkert äta billigare också.
Men just i det här skedet måste jag även göra något åt lånekostnaderna. Kommer inte att kunna fixa att dra ner den totala månadskostnaden med att enbart dra ner på vardagsutgifter.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 454
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Tack, mycket bra tips. Jag försöker att redan nu se över vad jag faktiskt lägger pengar på och vet att jag kan dra in på alkohol, bredband, elförbrukning, färdigmat, streamingtjänster och lite annat. Kan säkert äta billigare också.
Men just i det här skedet måste jag även göra något åt lånekostnaderna. Kommer inte att kunna fixa att dra ner den totala månadskostnaden med att enbart dra ner på vardagsutgifter.
Jämka..
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Du bör först kolla om du får restskatt eller inte, har du fått dubbla löner några månader så är det stor risk för det.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 910
Poäng
1 247
En månadskostnad på 10k för 800k i skuld är inte dåligt. Om du ska avsluta och ersätta befintliga lån med nya annuitetslån blir ju den redan betalda räntan högre. Skulle dessutom aldrig lösa Ikano. De utanför UC med högre ränta är de enda som är värda att ersätta med lån som har ”normala ” villkor. Ikano har möjlighet att erbjuda amorteringsfri period typ 6 månader som då sänker dina kostnader med 1500/2009kr.
Lycka till!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp